Monthly Archives: April 2010

>FPS Polo REDition Updated !

>

Salam ,
Ana punyalah bergembira dihati baju FPS PUBLISHERS POLO REDition ana mendapat sambutan . Walaupun besar modalnya , pencapaian pembeli-pembeli menarik hati ana . FPS POLO REDition harga sebenarnya dijual RM55 sehelai tetapi oleh kerana ingin mengurangkan kos itu kerana ramai ahli-ahli FPS masih bersekolah menengah lagi . maklumlah , remaja . Oleh itu harga telah ana CUT sedikit dan ana diskaun kan baju FPS POLO REDition itu bernilai RM10 sahaja !!  (80% Discount) bagi ahli-ahli dan RM20(60% Discount ) bagi bukan ahli .
Saiz hanya terdapat M dan L sahaja . Jika ingin memilih saiz selain daripada M dan L , maka anda diminta menambah RM5 bagi ahli-ahli dan RM10 bagi bukan ahli .Bagi yang dikawasan Pulau Pinang ( Georgetown sahaja ) kami akan menghantar kepada anda ( Cash On Delivery ) Jika anda berada diluar kawasan Pulau Pinang , sila ke FPS Register FORM dan isi maklumat peribadi anda disana untuk kemudahan penghantaran pesanan . dan hubungi admin di 0174810501 ( SMS SAHAJA ) untuk pertanyaan lanjut .
Sekian ,
Advertisements

>Polo Shirt FPS Publishers REDition

>

POLO Shirt FPS Publishers REDition
Alhamdulillah , dah lama dah tunggu baju Polo FPS nih , akhirnya bakal jgak siap bulan 5 ni . tak sabar-sabar pulak . bulan 5 ni insyaAllah ana keluarkan 26 helai baju Polo FPS ni . Ana akan bahagikan sikit-sikit mana2 yang patut . nak teng0k model baju ke ? nakal-nakal nakal-nakal ! hah tgk2 la . tak cun sgt .
Sila Klik pada gambar untuk kejelasan dan saiz .

>Kekalahan Futsal ! argghhhh !

>

 BSuite FPS Publishers 7 VS 10 Tebuan Tanah FC

Salam , hari ini , ana dan rakan2 B-Suite ana mengadakan friendly match Futsal dengan Tebuan Tanah FC pada 20 April 2010 jam 9.00 malam di BJ Futsal Arena Level R . Adess , kalah juga . Ternyata , barisan pemain-pemain Tebuan Tanah FC yang dibarisi kuat pemain striker Tebuan Tanah FC, Abg Wan Dan Gogo ternyata membuahkan hasil dengan kekuatan Pemain Tengah , Mat Ustaz . Tebuan Tanah FC berjaya memenangi perlawanan persahabatan ini dengan B-Suite FPS Publishers 7 – 10 Tebuan Tanah FC . Kekalahan B-Suite FPS Publishers yang beberapa kali ini sebelum ini ditambah lagi malang apabila berentap pula dengan barisan pemain Tebuan Tanah FC .

 Diantara Nama-nama terkenal pemain B-Suite FPS Publishers ,

Goalkeeper :
 Ashraff ( Beltmen )

Defence :
A.Farique ( PA Housekeeping )
Adha ( PA Housekeeping ) – INJURED

Defence Miedfield :
Nizam ( Maintenance )
Aziz ( Maid Housekeeping )

Miedfield :
Adri ( Maid Housekeeping )

Striker :
Amin Tevez ( PA Housekeeping )

Barisan Pemain-Pemain Tebuan Tanah FC .

Goalkeeper :
Tukar-Tukar ( tak tau mana satu keeper )

Defence :
Paan

Defence Miedfield :
Juan
Zikry ( Maintenance B-Suite )

Miedfield :
Mat Ustaz

Striker :
Abg Wan
Gogo

Gambar2 Selepas Permainan :

Keadaan Padang Tiruan Selepas tamat permainan
Wajah-wajah kekecewaan pemain B-Suite FPS Publishers
Player ‘Banduan’ Tebuan Tanah FC ( Paan )
Defender B-Suite FPS Publishers yang kurang hebat je .
Sampai sini saja laporan saye , jumpa lagi nanti apabila next futsal friendly match yang lain 🙂

>Barongan Album

>

Barongan – Cakap Terang (2006)
1. Barongan – Kalimah Cinta Agung
2. Barongan – Mat Kilat
3. Barongan – Revolusi
4. Barongan – Benar
5. Barongan – Dalam Mimpi Zulaikha
6. Barongan – Nun Ya
7. Barongan – Kembali
8. Barongan – Aku Kaya (Bonus Track)
9. Barongan – Kalimat Ke-7 (Bonus Track)
10. Barongan – Liya Juita (Bonus Track)

Sila Klik Bawah

Quote
Barongan – A.S.A.L (2003)

1. Barongan – Kalimat Ke-7
2. Barongan – Siapa Yang Kena
3. Barongan – Titik Musafir
4. Barongan – Liya Juwita
5. Barongan – A.S.A.L
6. Barongan – Tinggal Satu Tangki
7. Barongan – Harung
8. Barongan – Mereka
9. Barongan – Aku Kaya
10. Barongan – Nasuha
11. Barongan – Liya Juita

Sila Klik Bawah

Quote

>Q-Face Album

>

Q-Face – Izinkanlah (2001)
1. Q-Face – Izinkanlah
2. Q-Face – Kawan
3. Q-Face – Bisikan Untuk Maria
4. Q-Face – Kesal
5. Q-Face – Dewanaku
6. Q-Face – Kenangan
7. Q-Face – Mata
8. Q-Face – Terlena Di Manis Bicara
9. Q-Face – Lafaz Cinta Ku
10. Q-Face – Cinta Tak Sehaluan

Sila Klik Bawah

Quote

>Lestari Album

>

Lestari – Airmata Saksi Cintaku (1998)

01.Terima Kasih Segalanya
http://www.4shared.com/file/175189042/9725e12b/01Terima_Kasih_Segalanya.html

02.Maju Dalam Mundur
http://www.4shared.com/file/175189047/e74f15a4/02Maju_Dalam_Mundur.html

03.Rindu Di Puncak Mahligai
http://www.4shared.com/file/175189031/416d2656/03Rindu_Di_Puncak_Mahligai.html

04.Barang Terlarang
http://www.4shared.com/file/175246172/a6cd5726/04Barang_Terlarang.html

05.Suara D Muara
http://www.4shared.com/file/175246092/398c109f/05Suara_D_Muara.html

06. I. Hujan II. Kontra
http://www.4shared.com/file/175277834/db0f112d/06_I_Hujan_II_Kontra.html

07. Iimpian Kasih
http://www.4shared.com/file/175282626/930a0ba9/07_Iimpian_Kasih.html

08.Rama Rama
http://www.4shared.com/file/175289587/cba5eaed/08Rama_Rama.html

09. Sejagat
http://www.4shared.com/file/175307064/d117bb65/09_Sejagat.html

10.Tiada Akhirnya
http://www.4shared.com/file/175307080/48f952f2/10Tiada_Akhirnya.html

Lestari – Dua Jiwa Satu Cinta (2004)

1. Lestari – Dua Jiwa Satu Cinta
2. Lestari – Cinta Biola
3. Lestari – Layar Asmara
4. Lestari – Tak Perlu Curiga
5. Lestari – Seri Pelangi
6. Lestari – Tetap Kawan
7. Lestari – Cintaku Selamanya
8. Lestari – Tinta Tak Bernyawa
9. Lestari – Minah Dan Linda
10. Lestari – Intan Liyana
11. Lestari – Sekelip Mata Kau Berubah
12. Lestari – Mahligaimu Dari Airmataku
13. Lestari – Utuskanlah Rindu Didoamu
14. Lestari – Rindu Dipuncak Mahligai
15. Lestari – Biar Pedih Hati Terhiris

Sila Klik Bawah

Quote
Rapidshared
BarongDownload
Quote
Enjoy yea ! Lestari Album !

>Album Lagu Lagu :

>

Koleksi Lagu-Lagu
 Yantzen
The Best Of Dayana
P.O.D
Rammstein
KoRn
NightWish

>Logo Baru AROWANA FC .

> Salam, ari ni ana siap buat 3 logo untuk kelab bolasepak AROWANA FC yang dibimbing oleh saudara Nizam . FPS Publishers menjadi penaja buat kelab tersebut. Ana dapat tahu kelab AROWANA tiada logo tersendiri , jadi ana p0n cipta lah logo-logo untuk kelab bolasepak AROWANA FC , dan akan dimasukkan didalam first jersey mereka . . Saudara Nizam meminta imej ganas dari ana , untuk menunjukkan AROWANA FC ganas . Terimalah hanya buruk dari ana . .

LOGO AROWANA FC 1st
LOGO AROWANA FC 2nd
LOGO AROWANA FC 3rd

Enjoy , Arowana FC !!

 Sambil itu siap ana buat logo baru FPS Publishers ! edisi apa ? tengok la . .

FPS Publishers UNICORN Edition

>Mutiara Kata

> Assalamualaikum W.B.T ana ucapkan bagi pembaca seagama ana dan Salam Sejahtera buat pembaca yg selainnya . Ana merangkap Pengasas FPS Publishers dan Abg Nizam merangkap Naib Presiden FPS Publishers bahagian Online telah berkerjasama untuk menerbitkan kata-kata mutiara di ruangan Memo di papan tanda pejabat Housekeeping di B-Suite . Kami juga telah sepakat untuk melalukan secara ”refresh” iaitu tiap2 hari 2 mutiara kata dan akan ditukarkan setiap hari . FPS Publishers juga telah bersepakat dengan jurulatih Arowana FC iaitu Saudara Nizam yg juga Naib Presiden FPS Publishers Online untuk menjadi Penaja Kelad BolaSepak bawah 16 tahun itu. Tapi Surat Perjanjian,terma dan syarat akan dibuat di laman blogspot FPS Publishers iaitu di http://www.fpspublishers.blogspot.com/ . Berbalik kepada topik , mutiara kata bermaksud kata-kata yang dapat menyedarkan kita dan memfresh kan otak kita dengan ayat-ayat yg dapat dimanfaat . Diantara kata-kata Mutiara yg sempat ana tinjau di laman web lain:

Mutiara kata

*Rasullah S.A.W. bersabda yang diingatkan oleh Dordan r.a
yang bermaksud,
-sesungguhnya orang yang paling mulia di sisi Allah ialah orang yang terlebih dahulu memberi salam kepada orang lain

*Pesanan
1.Tiada harta yang lebih mengguntungkan daripada sifat sabar.
2.Tiada teman yang lebih indah daripada amal dan tiada rakan yang lebih aib daripada jahil.
3.Tiada kehormatan yang lebih sempurna daripada menhindari diri dikuasai hawa nafsu.
4.Tiada penggawal peribadi yang lebih berwaspada daripada sifat pendiam
5.Tiada ibadah yang lebih indah daripada rasa khusuk.
6. Jangan menyesal atas sesuatu kegagalan.
7. jangan dipertikai suatu nilai persahabatan kerana satu kesilapan.
8. Persahabatan yang sejati membawa kepada kerinduan yang berpanjangan.
9. Hargai setiap pertemuan kerana di situ ada kerinduan dan sayangilah setiap perpisahan kerana di situ pasti ada kesedihan

*Kelebihan Bismillah
1.Allah memerintahkan malaikat memcatat amal manusia yang membaca bismillah sebanyak 400 kebaikkan.
2.Membaca 21 kali ketika hendak tidur akan aman daripada syaitan,kecurian,maut mendadak dan bala.
3.Membaca 313 kali kali bismillah dan salawat atas nabi S.A.W 100 kali pada hari ahad di saat matahari terbit dengan menghadap Qiblat,akan mendapat rezeki yang tiada terduga.
4.Membaca 50 kali di hadapan orang zalim,akan tunduk atau takutlah orang zalim itu.

*Mutala`ah
Petanda zahir jiwa kosong
1.Kurang khusuk dalam ibadat khasnya solat.
2.Tiada berkesan dan teransang apabila mendengar
ayat-ayat Al-Quran serta tazkirah.
3.Kurang berminat untuk menghadiri majlis-majlis ilmu
yang mengigatkan tentang akhirat.
4. Terlalu bermudah-mudah dalam pekara yang harus dan
sesetengah pekara subahat.
5.Memilih masjid yang pendek solatnya dan khutubahnya.

*Amalan pembina peribadi
1.Berpuasa setiap Isnin dan khamis
2.Solat 5 waktu tepat pada waktunya dan laksanakan solat tahjud.
3.Kurangkan percakapan sia-sia dan banyakkan doa.
4.Perbanyakkan mentelaah berbagai buku agama,politik,
sains,sejarah dan sebagainya.
5.Ikuti perkembangan umat Islam.
6.Lakukan riadah”bersenam,berjalan,atau sebagainya.

ciri-ciri yang membawa kepada
kepapaan
1.Menggeringkan tangan dengan pakaian sendiri.
2.Meninggalkan longgokkan sampah di rumah
3.Membiarkan bekas makanan “pinggan
mangkuk”tanpa membasuhnya.
4.Meringan-ringankan sembahyang.
5.Tidak mendoakan ke atas kedua ibubapanya.

Mutala”ah Pilih Teman
1.Barang sesiapa yang gemar berteman golongan kaya akan ditambah oleh Allah kecintaannya terhadap dunia,suka bermewah dan bertambah sifat kedekutnya sehingga melupakan hari akhirat.
2.barang sesiapa yang suka berdampingan dengan pegawai pemerintah atau raja akan ditambah oleh Allah sifat kasar dan sombong.
3.Barang sesiapa yang gemar bergaul dengan perempuan akan ditambah oleh Allah sifat bodoh dalam shahwatnya.
4.Barang siapa yang suka bergaul dengan orang-orang fasik akan bertambah beraninya membuat dosa dan menundakan taubat.
5.Barang siapa yang suka mendampingi orang-orang soleh akan bertambahlah keinginannga berbuat taat kepada Allah.

8 PERKARA PERHIASAN BAGI 8 PERKAR A

Abu Bakar r.a telah berkata maksudnya ada 8 perkara merupakan perhiasan bagi 8 perkara iaitu:

1.Tidak meminta-minta adalah hiasan fakir.
2.Meninggalkan perbuatan menggungkit-gunggit pemberian
adalah hiasan amalan baik.
3.Sabar adalah hiasan bala.
4.Merendahkan diri /tawaduk adalah hiasan mereka yang
menuntut ilmu.
5.lambat marah adalah hiasan ilmu.
6.Banyak menengis adalah hiasan takut.
7.Syukur adalah hiasan nikmat.
8.khusuk adalah hiasan solat.

Diam

1.diam itu perhiasan orang alim dan penutup orang bodoh
2.”Keselamatan itu ada 10 bahagian yang 9 di waktu diam dan yang ke 10 di waktu menjauhi orang banyak.
3.”Betapa banyaknya perkataan yang menghilangkan nikmat dan betapa banyak perkatan yang mendatangkan bencana”.

10 HUkuman Bagi Orang Yang Banyak Ketawa.

1. Mati hatinya.
2. Hilang Air mukanya (malu dan kemuliaan).
3. Digemari syaitan akanya.
4. Dimurkai Allah.
5. Disoal padanya pada hari kiamat.
6. Dipalingkan oleh Nabi Muhammad s.a.w pada hari
kiamat.
7. Dikutuk para malaikat.
8. Dibenci oleh semua penghuni langit dan bumi.
9. Lupa pada segala-galanya.
10.Terbuka aibnya pada hari kiamat.

Kata-kata hikmah

1. Kegagalan bermakna bahawa anda belum berjaya lagi.

2.
Ingatlah bahawa anda boleh gagal dalam apa sahaja dalam hidup asalkan tidak menjadi seorang yang gagal.
3.
Kegagalan bukan bermakna anda tidak mencapai apa-apa. Ia bermakna anda telah mempelajari sesuatu.
4.
Manusia yang berjaya akan memperoleh keuntungan daripada kesilapannya, dan mencuba lagi dengan cara yang lain.
5.
Ramai orang yang masih bergantung kepada kerja-kerja yang bergaji rendah kerana mereka takut gagal jika mencuba kerja lain.
6.
Kesilapan adalah bukti bahawa seseorang itu telah mencuba membuat sesuatu perkara atau pekerjaan.
7.
Kesilapan mengajar kita tentang apa yang perlu kita pelajari selepas itu.
8.
Apa yang anda pelajari selepas kegagalan sahaja yang dikira. Kegagalan itu sendiri tidak dikira.
9.
Anda tidak gagal. Anda hanya menemui cara yang tidak berkesan.
10.
Kesilapan adalah realiti kehidupan, yang penting adalah tindak balas terhadap kesilapan itu.

11. Jika anda inginkan sebuah tempat di matahari, bersedialah untuk terbakar.

12.
Anda tidak harus berkata KENAPA SAYA? Anda seharusnya bersyukur kerana ANDA telah dipilih.
13.
Malah kesilapan pun mungkin menjadi perkara penting bagi menjamin kejayaan yang bernilai.
14.
Sekiranya anda mahu mengambil seorang pekerja, pastikan dia pernah gagal sebelumnya.
15.
Kegagalan bukan bermakna anda tidak berusaha bersungguh-sungguh. Kegagalan itu hanya bermakna anda perlu mengambil masa yang lebih lama untuk berjaya.
16.
Sekiranya kita bersaing dengan diri kita sendiri dan kita mengalami kegagalan, siapakah yang menang?Fikirkanlah!.
17.
“Lulus” dan “Gagal” adalah cara lama mengkategorikan seseorang. Cara baru ialah “pengetahuan” dan “Kejahilan”.
18.
Jangan takut dan segan untuk setiap tindakan yang anda lakukan. Seluruh kehidupan adalah satu ujian.
19.
Mungkin tiada kegagalan bagi orang yang terus berjuang.
20.
Ramai orang mencari tempat yang selamat, tetapi akhirnya tersangkut!

21. Impian yang tidak terlaksana adalah impian yang terpenjara oleh musuh nombor satu-iaitu takut GAGAL!!

22.
Tiada siapa yang berhak mengecap anda sebagai orang yang gagal,kecuali diri anda sendiri.
23.
Sekiranya anda menemui sebuah laluan tanpa halangan, ia mungkin tidak membawa anda ke mana-mana.
24.
Kesilapan-kesilapan memberitahu kita tentang apa yang perlu kita pelajari.
25.
Apabila anda telah sampai ke penghujung tali ……dan tiada lagi simpulan untuk bergantung……lompatlah ke tali yang lain.
26.
Kegagalan hanyalah satu peluang untuk anda mencuba lagi untuk berjaya!!.
27.
Orang yang kurang berani untuk memulakan sesuatu, sebenarnya telah tewas!!
28.
Kita tidak mungkin dapat mempelajari sesuatu perkara kecuali kita bersedia untuk gagal terlebih dahulu.
29.
Cara yang terbaik untuk belajar untuk menjadi pemenang ialah belajar daripada orang-orang yang pernah kalah atau tewas dalam sesuatu pertandingan, perbuatan atau sebagainya.
30.
Kegagalan dalam hidup adalah menjadi seorang yang tidak belajar daripada kegagalannya

31. Sekali gagal, tidak bermakna anda telah tewas, …..anda hanya tewas apabila anda telah berputus-asa.

32.
Hanya orang yang berani GAGAL DENGAN TERUK mempunyai harapan untuk BERJAYA DENGAN HEBAT sekiranya dia mempelajari sesuatu daripada kegagalannya itu.
33.
Kesilapan adalah sebahagian daripada hutang yang perlu dilangsaikan sepanjang hayat.
34.
Hadiah paling berharga hanya diberikan kepada orang yang menemui kegagalan tetapi dia tidak pernah berundur atau merungut atau berputus-asa.
35.
Setiap orang mempunyai keazaman yang kukuh untuk mencapai matlamat sehingga mampu mengetepikan kegagalan dalam usaha tersebut.
36.
Orang yang kalah membayangkan hukuman bagi kegagalan. Orang yang menang membayangkan ganjaran bagi setiap kejayaan.
37.
Terseradung bukannya terjatuh.
38.
Sekiranya anak-anak diasuh untuk takut mencuba sesuatu yang baru kerana takutkan kegagalan, mereka tidak akan menjadi orang berani kelak.
39.
Dalam percubaan-percubaan yang hebat, adalah dianggap cemerlang meskipun gagal.
40.
Jika pada awalnya anda tidak berjaya,cubalah cari kembali arah haluan yang pernah anda lemparkan ke dalam tong sampah.

41. Apabila anda kaya,fikirkanlah saat-saat anda pernah miskin dahulu.

42.
Kita memerlukan kegelapan untuk melihat bintang.
43.
Hidup adalah satu kesilapan yang berterusan di mana kita belajar untuk menjadi sempurna.
44.
Salah satu kesilapan besar yang boleh kita lakukan dalam hidup ini adalah sentiasa takut untuk melakukan kesilapan.
45.
Jangan berputus-asa kerana biasanya anak kunci terakhirlah yang dapat membuka kunci.
46.
Sekiranya anda mengalami kegagalan lebih awal, kegagalan berikutnya kurang terasa pedih.
47.
Kesilapan demi kesilapan membawa seseoarang menemui kebenaran hakiki.
48.
Perkara paling penting apabila berhadapan dengan keadaan yang kurang menyenangkan adalah dengan memberikan perhatian terhadap apa yang perlu dibuat selepas ini, bukannya mencari-cari-apa silapnya.
49.
Kesulitan menyerlahkan sifat sebenar manusia.
50.
Pada pendangan saya, sekiranya anda mahukan pelangi, kenalah hujan dahulu.

51. Saya boleh menerima kegagalan kerana setiap orang gagal dalam sesetengah perkara.tetapi saya tidak boleh menerima orang yang tidak berani mencuba.

52.
Anda bukannya gagal.Anda hanya tidak tahu beberapa perkara lagi.
53.
Satu kesalahan tidak akan menjadi kesilapan sehinggalah anda membetulkannya.
54.
Kegagalan tidak menjadikan anda seorang yang gagal sekiranya anda tidak berputus-asa untuk mencuba lagi.
55.
Saya tidak membahagikan dunia kepada yang lemah dan gagah, atau yang berjaya dan gagal, juga bukan di antara yang boleh melakukan sesuatu atau sebaliknya. Saya membahagikan dunia kepada mereka yang belajar dan tidak belajar.
56.
Perasaan takut untuk melakukan kesilapan menghalang seseorang daripada mengesani potensi diri atau merasakan kehebatan dalam diri sendiri.
57.
Setiap kegagalan adalah suatu pengajaran yang mendorong seseorang untuk mencuba pendekatan baru yang tidak pernah dicuba sebelum ini.
58.
Jangan katakan kegagalan itu kesilapan. Katakan kegagalan itu adalah pengajaran.
59.
Anda tidak akan mengetahu tentang diri sendiri menerusi kejayaan.Anda mengetahuinya menerusi kegagalan dan kesilapan.
60.
Janganlah takut untuk mengakui kesilapan. Ia samalah seperti mengatakan bahawa anda lebih bijak pada hari ini berbanding dengan semalam.

51. Saya boleh menerima kegagalan kerana setiap orang gagal dalam sesetengah perkara.tetapi saya tidak boleh menerima orang yang tidak berani mencuba.

52.
Anda bukannya gagal.Anda hanya tidak tahu beberapa perkara lagi.
53.
Satu kesalahan tidak akan menjadi kesilapan sehinggalah anda membetulkannya.
54.
Kegagalan tidak menjadikan anda seorang yang gagal sekiranya anda tidak berputus-asa untuk mencuba lagi.
55.
Saya tidak membahagikan dunia kepada yang lemah dan gagah, atau yang berjaya dan gagal, juga bukan di antara yang boleh melakukan sesuatu atau sebaliknya. Saya membahagikan dunia kepada mereka yang belajar dan tidak belajar.
56.
Perasaan takut untuk melakukan kesilapan menghalang seseorang daripada mengesani potensi diri atau merasakan kehebatan dalam diri sendiri.
57.
Setiap kegagalan adalah suatu pengajaran yang mendorong seseorang untuk mencuba pendekatan baru yang tidak pernah dicuba sebelum ini.
58.
Jangan katakan kegagalan itu kesilapan. Katakan kegagalan itu adalah pengajaran.
59.
Anda tidak akan mengetahu tentang diri sendiri menerusi kejayaan.Anda mengetahuinya menerusi kegagalan dan kesilapan.
60.
Janganlah takut untuk mengakui kesilapan. Ia samalah seperti mengatakan bahawa anda lebih bijak pada hari ini berbanding dengan semalam.

51. Saya boleh menerima kegagalan kerana setiap orang gagal dalam sesetengah perkara.tetapi saya tidak boleh menerima orang yang tidak berani mencuba.

52.
Anda bukannya gagal.Anda hanya tidak tahu beberapa perkara lagi.
53.
Satu kesalahan tidak akan menjadi kesilapan sehinggalah anda membetulkannya.
54.
Kegagalan tidak menjadikan anda seorang yang gagal sekiranya anda tidak berputus-asa untuk mencuba lagi.
55.
Saya tidak membahagikan dunia kepada yang lemah dan gagah, atau yang berjaya dan gagal, juga bukan di antara yang boleh melakukan sesuatu atau sebaliknya. Saya membahagikan dunia kepada mereka yang belajar dan tidak belajar.
56.
Perasaan takut untuk melakukan kesilapan menghalang seseorang daripada mengesani potensi diri atau merasakan kehebatan dalam diri sendiri.
57.
Setiap kegagalan adalah suatu pengajaran yang mendorong seseorang untuk mencuba pendekatan baru yang tidak pernah dicuba sebelum ini.
58.
Jangan katakan kegagalan itu kesilapan. Katakan kegagalan itu adalah pengajaran.
59.
Anda tidak akan mengetahu tentang diri sendiri menerusi kejayaan.Anda mengetahuinya menerusi kegagalan dan kesilapan.
60.
Janganlah takut untuk mengakui kesilapan. Ia samalah seperti mengatakan bahawa anda lebih bijak pada hari ini berbanding dengan semalam.

81. Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan kita. ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya.

82.
SENYUM adalah bahasa dunia. Ia menunjukkan keceriaan.
83.
SENYUM adalah perhiasan batin yang dapat membantu mengindahkan perhiasan lahir yang tidak sempurna.
84.
Setiap kali berhubung dengan orang lain, sewajarnyalah kita SENYUM.
85.
SENYUM adalah jalan pintas bagi menyatakan anda menyukai seseorang.
86.
“SENYUM” yang kamu berikan apabila berhadapan dengan sahabatmu adalah satu sedekah.
87.
SENYUM adalah jambatan persahabatan.
88.
SENYUM adalah satu pelabuhan yang pastinya tidak akan merugikan.
89.
SENYUM harus ada ketulusan.
90.
SENYUM yang dibuat-buat pasti tidak akan menyenangkan, sama saja dengan kening yang berkerut.

81. Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan kita. ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya.

82.
SENYUM adalah bahasa dunia. Ia menunjukkan keceriaan.
83.
SENYUM adalah perhiasan batin yang dapat membantu mengindahkan perhiasan lahir yang tidak sempurna.
84.
Setiap kali berhubung dengan orang lain, sewajarnyalah kita SENYUM.
85.
SENYUM adalah jalan pintas bagi menyatakan anda menyukai seseorang.
86.
“SENYUM” yang kamu berikan apabila berhadapan dengan sahabatmu adalah satu sedekah.
87.
SENYUM adalah jambatan persahabatan.
88.
SENYUM adalah satu pelabuhan yang pastinya tidak akan merugikan.
89.
SENYUM harus ada ketulusan.
90.
SENYUM yang dibuat-buat pasti tidak akan menyenangkan, sama saja dengan kening yang berkerut.

81. Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan kita. ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya.

82.
SENYUM adalah bahasa dunia. Ia menunjukkan keceriaan.
83.
SENYUM adalah perhiasan batin yang dapat membantu mengindahkan perhiasan lahir yang tidak sempurna.
84.
Setiap kali berhubung dengan orang lain, sewajarnyalah kita SENYUM.
85.
SENYUM adalah jalan pintas bagi menyatakan anda menyukai seseorang.
86.
“SENYUM” yang kamu berikan apabila berhadapan dengan sahabatmu adalah satu sedekah.
87.
SENYUM adalah jambatan persahabatan.
88.
SENYUM adalah satu pelabuhan yang pastinya tidak akan merugikan.
89.
SENYUM harus ada ketulusan.
90.
SENYUM yang dibuat-buat pasti tidak akan menyenangkan, sama saja dengan kening yang berkerut.

81. Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan kita. ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya.

82.
SENYUM adalah bahasa dunia. Ia menunjukkan keceriaan.
83.
SENYUM adalah perhiasan batin yang dapat membantu mengindahkan perhiasan lahir yang tidak sempurna.
84.
Setiap kali berhubung dengan orang lain, sewajarnyalah kita SENYUM.
85.
SENYUM adalah jalan pintas bagi menyatakan anda menyukai seseorang.
86.
“SENYUM” yang kamu berikan apabila berhadapan dengan sahabatmu adalah satu sedekah.
87.
SENYUM adalah jambatan persahabatan.
88.
SENYUM adalah satu pelabuhan yang pastinya tidak akan merugikan.
89.
SENYUM harus ada ketulusan.
90.
SENYUM yang dibuat-buat pasti tidak akan menyenangkan, sama saja dengan kening yang berkerut.

121. Orang yang berjaya dalam hidup adalah orang yang nampak tujuannya dengan jelas dan menjurus kepadanya tanpa menyimpang.

122.
Jika anda mahu membuat sesuatu, anda akan cari jalan. Jika anda tidak mahu membuat sesuatu, anda akan cari alasan. – Peribahasa Arab
123.
Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. – Peribahasa Melayu
124.
Orang yang hebat bertindak sebelum berkata dan dia berkata selaras dengan tindakannya.
125.
Seseorang yang melakukan kesalahan dan tidak membetulkannya telah melakukan satu kesalahan lagi.
126.
Jangan kecewa jika anda gagal, malah anda perlu ke depan berbekalkan kegagalan itu sebagai kekuatan untuk mencapai kejayaan. Ingat ada orang yang lebih teruk gagalnya dari kita.
127.
Gagal sekali tidak bererti gagal untuk selama-lamanya
128.
“Memang tidak adil jika sepuluh orang yang bersalah melepaskan diri, tetapi adalah lebih tidak adil jika seorang yang tidak bersalah terpaksa menderita dalam penjara”. ”
129.
“Tiada cukup penjara, tiada cukup anggota polis dan tiada cukup mahkamah untuk menguatkuasakan satu undang-undang yang tidak disokong oleh rakyat”
130.
“Jika kesan sesuatu undang-undang itu tidak adil dan tidak munasabah, ia tidak patut dipanggil undang-undang”.

131. “Anda boleh menipu setengah orang buat selama-lamanya, anda boleh menipu setiap orang buat sementara waktu, tetapi anda tidak boleh menipu semua orang buat selama-lamanya”.

132.
“Kebenaran – ianya gagah dan pasti beroleh kemenangan”.
133.
“Undang-undang bertulis umpama sarang labah-labah, ia memerangkap mereka yang miskin dan tidak berdaya, menakala yang kaya dan berkuasa dengan sewenang-wenang menembusinya”.
134.
“Keadilan – jika lambat dilaksanakan, nescaya dikira ketidakadilan”.
135.
“Kita bertanggungjawab bukan saja atas perkara-perkara yang kita lakukan, juga atas perkara-perkara yang kita tidak lakukan atau yang kita biarkan berlaku”.
136.
“Ada perbicaraan yang lebih agung daripada perbicaraan di mahkamah undang-undang, iaitu perbicaraan hati nurani manusia”.
137.
“Pejuang kemerdekaan India. Jangan kamu bermain dengan sifat-sifat kehaiwanan, kelak kamu benar-benar menjadi haiwan. Jangan kamu bermain dengan kepalsuan, kelak kamu akan kehilangan hak kebenaran. Jangan kamu bermain dengan kezaliman, kelak hilanglah sensitiviti akan fikiran kamu”.
138.
“Undang-undang yang tidak adil adalah jenis kezaliman yang paling dahsyat”.
139.
“Manusia tidak mungkin bebas selagi jiwa dan pemikirannya terkongkong”. Al-Kindi (803-873 TM)- Pemikir dan ahli falsafah Arab yang ulung.

http://dorangecomputer.tripod.com/id2.html

Nota Ringkas Abdul Farique : Perjalanan ana masih jauh , ana pasti akan cuba sedaya upaya untuk mengapai misi-misi sebenar FPS Publishers yang ana tubuhkan dengan sendirinya !

>Khasiat Wangian Kasturi Kijang

> Salam , Hari ni ana pergi ke pasar lorong kulit , pasar terkenal dengan jualan borong barang-barang . Ana pergi dengan abg nizam , rakan sekerja ana . Sambil2 berjalan , tiba-tiba terperasaan satu kedai yang menjual wangi-wangian (perfume ) . Habis ana singgah sekejap , singgah2 pakcik tu jual minyak wangi kasturi , so , try la bau . bau ya Allah , nyaman hati ana ni . sungguh tak tipu . Dia tanya ana , kasturi ni asal daripada mana ? ana fikir asal dari tumbuhan , rupanya asalnya dari binatang kijang jantan ! terkejut ana . Sungguh besar Maha Kuasa Allah . Jadi , disini ana buktikan asal kasturi dan ana jelaskan sedikit untuk tatapan peminat blogspot ana ini .

[Picture2.jpg]

  Khasiat Kasturi

Berdasarkan kajian yang dibuat oleh ilmuwan Islam terutamanya Imam Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah R.A. dan ahli-ahli perubatan Islam, maka kasturi didapati mempunyai banyak khasiat, antaranya:-

1) Memberi kekuatan pada roh

Haruman adalah santapan roh, manakala kasturi adalah merupakan sewangi-wangi dan sebaik-baik haruman sebagaimana sabda Nabi SAW:

“Sebaik-baik wangian adalah minyak kasturi” (Hadis Riwayat Muslim)

2) Menenangkan Jiwa

3) Mencerdaskan akal dan menyihatkan otak

4) Menghilangkan ketakutan dan kebimbangan

5) Menghilangkan debaran jantung

6) Menghilangkan Sesak Nafas

7) Melegakan Lelah (Asma)

8] Menyedarkan orang yang pengsan

9) Memperkuatkan organ luaran tubuh

10) Memperkuatkan organ dalaman tubuh

11) Menghilangkan rasa gementar

12) Menghilangkan sejuk tubuh

13) Membuang angin yang berlebihan dalam tubuh

14) Menawarkan racun atau bisa-bisa binatang

15) Menghilangkan kesakitan sewaktu kencing

16) menjernihkan mata putih pada mata

17) Berfungsi memelihara kesihatan secara keseluruhan

18] Mencegah wabak penyakit

19) Melanjutkan usia

20) Meredhakan Allah SWT, menyukakan para malaikat dan orang-orang soleh, dan sebaliknya dapat mengusirkan syaitan laknatullah dan kuncu-kuncunya.

Menurut Imam Syafie R.A. bahawa antara perkara yang dapat menguatkan badan jasmani ialah dengan mencium bau-bauan yang harum (spt kasturi).

sumber: Madrasah Darul Atiq

RENCANA UTAMA

Anugerah kijang jantan

Kasturi bertindak sebagai agen haruman selain dipercayai mempunyai kelebihan dalam dunia perubatan tradisional. Ia merupakan entiti paling berharga yang didatangkan dari tubuh kijang jantan.

BAHAWA dinding-dinding syurga itu batu-bata dari perak dan emas. Tanahnya pohon kimkuma (Za’faran) dan buminya kasturi.’ Mengamati petikan hadis riwayat Al-Bazzar ini membayangkan kepada kita betapa keenakan bauan kasturi itu sudah lama disebut dan disampaikan dari mulut ke mulut.

Sekian lama merentangi latar zaman, waktu dan masyarakat, rahsia kehebatan kasturi terus diperkata. Hinggakan apa sahaja yang berbau harum dikaitkan dengannya.

Ungkapan ‘seharum kasturi’ juga mudah ditemui dalam bait puisi turun-temurun, lirik lagu cinta dan juga bicara romantis.

Namun, sejauh manakah kita mengetahui dari mana datangnya bahan yang istimewa ini? Bagi yang keliru, kasturi disangkakan ekstrak pati bunga, buah-buahan atau kulit kayu, sebagai mana dalam industri pembuatan minyak wangi.

Sebenarnya, istilah kasturi (bahasa Inggeris: musk) merujuk kepada kandungan yang terdapat dalam bintil kelenjar kijang jantan.

Walaupun kerap ditemukan di bahagian antara perut dan genital, kasturi juga bukan janggal jika ia tumbuh di bahagian-bahagian lain haiwan tersebut, seperti di leher, badan atas dan juga kepala.

Apabila tertanggal atau dipotong dari tubuh kijang tersebut, bintil kasturi yang mengering membuatkan kandungan berwarna merah keperangan berubah menjadi hitam dan keras.

Jika ditekan kuat atau diketuk, butiran kecil akan terkeluar darinya dan bahan itulah yang dicampur bersama minyak atau ekstrak wangian beralkohol.

“Sejak ratusan tahun lalu, ia digunakan dalam pembuatan wangi-wangian. Kasturi juga bertindak sebagai agen penyebar haruman selain dipercayai menjadikan bau haruman lebih tahan lama.

“Pendek kata, ia merupakan produk haiwan yang paling berharga dan haiwan tertentu sahaja menghasilkannya,”

Dalam dunia ini, hanya terdapat lima jenis haiwan yang menghasilkan kasturi iaitu kijang jantan, lembu, musang, kura-kura dan tikus. Paling popular adalah kasturi kijang jantan yang hidup di pergunungan Himalaya.

“Bukan tikus yang macam kita jumpa di lorong dan longkang, tapi jenis tikus yang besar saiznya,” terangnya segera tatkala melihat penulis mengerutkan dahi membayangkan haruman dikaitkan dengan makhluk yang gemar habitat kotor itu.

Apa yang dimaksudkan adalah rodensia besar seperti memerang iaitu tikus muskrat (Ondatra zibethicus). .

“Ada juga kasturi yang berangkai dan harganya antara RM500 hingga RM1,000, bergantung pada bilangan kasturi yang bersambung bersama.

“Pembeli kasturi ini terdiri daripada golongan mereka yang turut berniaga barangan yang berkaitan dengan minyak wangi. Ada juga yang membeli sekadar minat mengumpul atau menganggapnya sebagai perhiasan.

“Lebih istimewa apabila ada pelanggan warga Bangladesh dan Pakistan yang membelinya untuk dimakan kerana percaya ia mempunyai khasiat perubatan,” katanya.

Mari hayati sebuah hadis Nabi Muhammad s.a.w yang diriwayatkan oleh Al-Bazzar yang bermaksud :

“Bahawa dinding-dinding syurga itu batu-bata dari perak dan emas. Tanahnya pohon kimkuma (Za’faran) dan buminya kasturi

Satu hadis lain yang diriwayatkan oleh imam Muslim ialah, Nabi Muhammad saw bersabda yang bermaksud :

“Sebaik-baik wangian adalah minyak kasturi


Kata Kunci :
Bukankah Haruman itu makanan bagi Ruh???