>Bila Kita Cuai ,

>

 

   Salam kawan kawan , korang selama ni pernah tak hilangkan barang orang atau pernah hilang barang sendiri ? mesti pernah kan sebab ye la kita ni tak sempurna . Kadang-kadang kita ni cuai dan kadang-kadang kita ni lalai . Apa perasan korang bila korang akan tahu sesuatu barang yang korang pinjam dari kawan-kawan korang ke sape-sape ke hilang ? mesti korang cemas kan . Kalau barang tu tak berapa bernilai takpa tapi kalau mahal ? contohnya macam korang pinjam kereta kawan , parking kejap nak beli milo ais kat kedai mamak , patah balik pergi ke kereta tengok-tengok kereta tu dah hilang .

   Persoalannya , adakah itu salah korang ? adakah itu hari malang korang ? adakah korang ni malang ? atau adakah ini salah takdir ? Baru-baru ni gua dah hilangkan barang delivery dari syarikat tempat kerja gua . Dan sebelum-sebelum ni gua dah kerap hilang barang . Adakah gua ni selalu bernasib malang dan sebagainya ? aku pun tak dapat menjawab dengan sempurna tapi yang pasti , aku ni hanyalah cuai dan tidak berhati-hati .

  

 

  Sebenarnya benda cuai dan lalai ni tiada kaitan pun dengan sesiapa . Boleh dikatakan ini adalah kerana salah diri kita sendiri kerana tidak berhati-hati . Dulu aku selalu kata , ini semua salah takdir . Tapi pernahkah aku tahu , yang baik datangnya dari Allah S.W.T dan yang buruk datangnya dari diri sendiri . Tapi masih ada lagi orang didalam dunia ni kalau ditimpa susah selalu tuduh dia seorang yang sial , selalu bernasib malang , dan menyalahkan takdir . 

   Entry ni payah sikit nak di jelaskan kerana banyak perkara yang perlu dipelajari terlebih dahulu . Jadi sedikit sebanyak yang aku nak pesankan tak perlu lah kita menyalahkan takdir dan sesiapa , salahkanlah diri kita sendiri kerana kita lah yang cuai dan jika kita kehilangan sesuatu lagi , tak mengapalah . Belajar lah dari kesilapan , setiap sesuatu itu pasti ada hikmahNya .. Apa yang aku nak pesan , jangan tension-tension . Hadapi dengan sabar . Assalam

 

Posted on April 3, 2011, in Artikel Persendirian. Bookmark the permalink. 21 Comments.

  1. >yeahh , sokong , sy lagik banyak hilang duit . kadang kadang sebulan sekali pun ada . hehehe . sy yang cuai dan lalai >.<

  2. >@areen jerry : huhuhu .. kesian awak . tapi kan … nasihat saya , lebih berhati-hati lain kali tau🙂

  3. >kal berhati2 pon still ley hlg gak cmne yek??hurmm…bak kata mama i…kalo dh bkn rzki…nk wat cmne…redha jela…

  4. >@ nOTy guGUrL : itu la point saya nak kata setiap kejadian ada hikmaNya ..🙂

  5. >selalu jugak hilang..sbb memang cuai n pelupa..:)

  6. >@Puan Kutu : hahaha .. takpa puan . belajar dari kelemahan😛

  7. >hilang barang?kesalahan kita sebnrnya.mungkin ada cara utk atasi masalah 2.

  8. >hee :)hang sabaq na . . tuh tndanya Allah na uji hambaNya . .n jgn sesekali menyalahkan takdir ^^ . .hee :)cek pOn penha gak . . eh , sOkmO sgt . .haha . .btw , belOg nih pOn best gak ! :Dsalam perkenalan :))

  9. >@zati embong : yang , sememangnya salah dari kita ..

  10. >@A.s.m.A.A w.A.h.A.D : tu diaaa .. pelat utagha na . hahah . takpa la apa nak buat kan🙂

  11. >mcm mane nk ckp eyk…aku pinjamkan kawan aku jam rolex aku…then kawan aku tu pinjamkan kat kwn aku yg satu lagi…sbb kwn yg satu tu pendesak..so dia tpaksa bagi pnjam…bila kwn aku pinjamkan…hilang pd aritu jgak…smpai la ni msh pelik…asal jam tu x jumpa2

  12. >@tiQo…(-_-'') : la asal tiqo tak misscall jam tu kat ne ?? . huhu takde la .. ala tiqo yang baik nanti dibalas baik .. yang jahat nanti dibalas jahat jgak kan🙂 sabar je la

  13. >YAN TAK HILANGKAN BARANG,TAPI JATUHKAN BARANG SAMPAI HANCUR DARI TINGKAT ATAS RUMAH.BARANG TU IALAH:LAPTOP.HEBAKK KAN ? T_T

  14. >tapi lagi sedih kalau kita pinjam barang tu pastu rosak..padahal benda tu memang dah nak rosak,cuma timing kita je tak kena masa pinjam tu..huhutapi kadang2 plik gak sebab kalau barang sendiri hilang cam takpe sangat,tapi kalau terhilangkan barang orang lain mcm berat je rasanya nak kena ganti.kalo org lain tak tau la plak cane..

  15. >@Izyan Masri : aduhhh . ganasnya yan . asal tak bagi kat af je . hehe .

  16. >@Fairosza : huhuhu .. sedihnya time .tu .. gua da penah rasa .. dan gua terpaksa bayar . huhu😦

  17. >so pengajarannya, pasni silalah berhati2 bila pegang barang orang ok?🙂

  18. >@Siti Safiyyah : ya . akan ku dengar nasihat mu🙂

  19. >diri sendiri yang cuai dowhh huuuuu

  20. >@░♥si lampu neon♥░ : huhuhu , betul tu . redha je la🙂

  21. >pokcik que nie same jer macam brader2 sye .. kalau letak barang tah kat mane2 jer . pastu lupe , kata hilang .. ibu slalu ckap "anu" ko tu pun kalau ta lekat ilang jugak . hahahaha ! so, lepas nie hati2 .. barang orang tu amanah🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: