>Mengawal Kemarahan , Kebencian Adalah Amalan Mulia

>

Pinjam dari encik google

   
  Salam kawan-kawan , kali ni aku nak bercerita mengenai marah pulak . Apa itu marah ? tak kan korang sendiri tak pernah rasa . Jadi entry kali ni bertujuan untuk bercerita mengenai marah ni . Macam mana nak kawal marah dan benci ? aku tak dapat nak huraikan tapi cerita ni adalah pengajaran untuk korang . Jadi jom zass ..

   Perasaan marah akan wujudkan elemen elemen benci dalam hati kita . Perasaan ini haruslah dikawal dari dibiarkan berterusan kerana tiada kesan kesan kebaikan malah akan menyebabkan keadaan menjadi haru biru . Ini juga akan mengeluarkan satu perasaan dendam . Jika berterusan mungkin inilah yang kita tidak mahu berlaku , tiada guna bermain perasaan sebegini kerana perasaan ini jika difikir baik , baik la jadinya .


Sikap dendam berdendam adalah satu sikap yang mungkin berbahaya kepada diri kita .Bak kata Dr. HM Tuah Iskandar, Kita perlulah mempunyai satu sikap Extramind dalam pemikiran dalam fail di otak . Okeylah , kita melihat kisah Saidina Ali dengan seorang Yahudi . Orang yahudi ini asyik menghina agama Islam , Maka suatu hari apabila berdepan dengan Sayidina Ali , dia rebah tidak berdaya laki menangkis libasan pedang dan pukulan pukulan ‘kick’ panglima Islam itu .

Read More ye🙂

Pinjam dari Encik Google


Sekarang , Sayidina Ali tinggal hendak menusuk pedangnya ke perut pemuda Yahudi itu .
”Puihhh !” tiba tiba dia meludah tepat ke muka Sayidina Ali,Selepuk ke muka Sayidina Ali .
Dariada nak menikam pemuda Yahudi itu , Sayidina Ali membatalkannya . Dia merenung hingga pemuda Yahudi itu kehairanan . kata Sayidina Ali, ”memang aku beria-ria nak bunuh engkau tadi kerana menghina ALLAH. Aku lakukan kerana ALLAH,tapi bila engkau meludah muka aku, andai aku membunuh engkau , bukanlah kerana ALLAH lagi , tapi kerana marahnya aku .”


Jika Pahlawan Islam , Sayidina Ali boleh bersikap sedemikian , mengapa tidak anda ? Kerana kita apabila marah , fikiran mudah dirasuk dan mulalah bertindak diluar kawalan . Saya harap cerita ini dijadikan ikitibar kepada semua pembaca pembaca yang sudi membaca . Saya berharap agar semua dapat mengawal perasaan dan tenangkan hati anda . Salam .

  Cerita ni sebenarnya dari FPSpublishers.org dan aku adalah seorang penulis di FPSpublishers. FPSpublishers dah tutup , jadi aku bawa hasil artikel aku ke sini .. Semoga jadi pengajaran . Amin .

  

Posted on January 29, 2011, in Artikel Rohani. Bookmark the permalink. 9 Comments.

  1. >huhu , klu aku di tempat saidina ali , mungkin aku x dpt kawal dan terus bunuh …tmbah2 lgi aku ni panglima perang ada pedang lgi kan..

  2. >yup,betul3..kene byk sabar..=)bru semlm mj buat entry pasal marah..

  3. >btul tu..sebab tu lar kite kene pupuk sifat sabar dalam diri kita..supaya kita boleyh kawal sifat marah tu kan..??btw..nice entry…

  4. >@Kodet : huhuh , Saidina Ali kuat imannya :)@MJ : betul tu MJ , sabar itu kan separuh daripada iman🙂

  5. >@Hazim_91 : tenkiu ye , diharap entry ni sedikit sebanyak dapat membantu dan dijadikan teladan🙂

  6. >baik nye saidina ali , baik lagi rasulullah kan .. :)aish , klu CL la kt tmpat saidina ali , tak leyh nk pikr da nk bunuh sbb marah ke sbb tuhan :p

  7. >kalo kter kt tmpt saidina ali kita kasi tonyoh muka dia dengan air liur kita,,(nak bunuh rsa ngeri pulak),,hihiKenangan kita yang hilang,,,

  8. >@cik Ladies : betul tu , kuat iman Saidina Ali . huhu

  9. >@wanacesh : tu la , bukan senang nak sabar ni . setengah orang je yg mampu .

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: