>Masa Nan Satu

>

Masa , sesungguhnya masa itu terus berputar .
Tiada siapa pun dapat mengulangi masa semalam
. Hidup , ibarat kita ibarat Sang Lebah yg sentiasa mencari dengan madunya . Sang Lebah itu ibarat kita , dan madu itu ibarat ilmu . Itulah kewajipan kita dibumi ini . Bagaimana kalau tiada ilmu ? kita mudah ditipu dan ditindih .
 Masa , Andai bisa dikembalikan aku untuk masa dulu , ingin aku perbetulkan kesilapan yang membawa kekal kepadaku sekarang ini . Setelah apa yang kesal ku menyesali , tiada gunanya .
Read more ye🙂

 
Masa , Sungguh dasyat hayatmu . sungguh dasyat kita kejar dan mengejar . Sedarkah kita rupa-rupanya sudah di penghujung dunia . Kita adalah warisan zaman yang terakhir . Akhir zaman . Sesungguhnya suatu hari kita akan kedengaran tiupan sangkakala tak lama lagi .
Masa , walaupun kamu kehabisan bateri atau kuasa , walaupun dilambatkan kamu atau dicepatkan kamu , kamu tetap berjalan seperti biasa dan masa tak pernah lari dari masa yang benar-benar betul . Indah sungguh ciptaan Tuhan . Banyak manfaat , banyak kegunaannya . Nyata , Tuhan Maha Kaya , Tuhan Maha Besar , Tuhan Maha Penyayang .
Masa , tak pernah menunggu kita . tak pernah meninggalkan kita . cuma kita saja yang membiarkan masa itu berlalu . kita ! kita ! bukan masa yang tinggalkan kita . kita yang tinggalkan masa . Kerana apa ? kerana sikap ego manusia dalam diri kita , mengwujudkan sifat suka membuang masa didalam lunak sanubari di lubuk hati kita ini . Ini kah yang kita mahu ? simpangkanlah dengan waspada .
 Masa , tidak akan menunggu kita sambil akan menjadi saksi pada hari kematian kita . Ia tidak akan sedikit pun memberitahu bila masa kita akan pergi meninggalkan dan mengakhiri ujian didunia ini . Siapa kita untuk mengetahui itu semua ? sebab kita tak wajib tahu kerana kita hanya lah hamba Allah . Untuk apa kita masuk campur urusan Allah S.W.T ?
Masa , menjadi petanda bilakah peristiwa-peristiwa bersejarah , peristiwa yang hangat . kenangan-kenangan yang manis dan selalu dikenang . Masa lah yang merekodkan semua itu . Sesungguhnya masa itu tidak pernah mengawal kita tetapi kita yang sebenarnya mengawal masa . Sesunggunya jua masa tidak mengejar kita tetapi kita yang mengejar-gejarkan masa .
 Para Pembaca yang dihormati sekalian , sedarilah bahawa MASA ITU EMAS yakni kita memerlukan masa jadi hayati masa-masa kita . Wassalam .

Ciptaan sepenuhnya;

      Abdul Farique Bin Abdul Rahman

Posted on January 20, 2011, in Artikel Persendirian. Bookmark the permalink. 4 Comments.

  1. >masa begitu cepat berlalu (:

  2. >@kodet : thanks 4 read kodet🙂

  3. >@masa memang cepat berlalu , itu la sebabnya kita dinasihatkan supaya jangan membuang masa🙂

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: