>Azan Masjid Kg Kerinchi Diperlahan

>   Salam kawan-kawan , nak tanya sikit . Adakah patut azan diperlahankan ? Nah aku petik dari akhbar hari ini .

Azan Masjid Kg Kerinchi Diperlahan

KUALA LUMPUR : Pihak pengurusan Majid Al-Ikhlasiah, Kampung Kerinchi mengambil pendekatan memperlahankan bunyi pembesar suara ketika laungan azan termasuk ketika solat Jumaat, ekoran aduan seorang peguam bukan Islam yang mendakwa bunyi solat di masjid itu “amat lantang”.

Ketua imam masjid berkenaan Mahadi Abdullah berkata pihaknya mengurangkan kadar laungan azan itu selepas mengadakan perbincangan dengan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) akhir Disember lalu.

“Selepas berjumpa dengan JAWI, kita memperlahankan sedikit laungan azan (pembesar suara) pada setiap waktu solat,”

“Ketika khutbah Jumaat, kita menggunakan pembesar suara dalam dewan solat sahaja,” katanya ketika ditemui Malaysiakini petang ini,”

Mahadi yang mula bertugas di masjid berkenaan sejak Mac tahun lalu berkata keputusan pihak masjid itu menimbulkan ‘rasa tidak puashati’ di kalangan penduduk yang majoritinya orang Melayu.

Bagaimanapun, Mahadi berkata beliau “tidak boleh buat apa-apa kerana ia adalah arahan pihak atasan”.

“Kita terpaksa ikut,” katanya sambil menambah pertemuan beliau dengan pihak JAWI berlangsung pada akhir Disember lalu.

Mahadi berkata beliau difahamkan aduan peguam tersebut yang tinggal di Pantai Hill Park – dimajukan terus kepada perdana menteri sebelum dipanjangkan kepada menteri di Jabatan Perdana Menteri dan JAWI serta akhirnya dimaklumkan kepada pihak masjid.

Katanya, dalam surat tersebut – yang salinannya diberi oleh JAWI kepada pihak masjid – peguam itu mendakwa bunyi solat Subuh di masjid itu “amat lantang” sehingga mengejutnya dari tidur.

Difahamkan peguam tersebut tinggal di pangsapuri berkenaan – yang terletak lebih kurang satu kilometer dari situ..

Mahadi berkata, pihaknya dimaklumkan oleh JAWI bahawa beberapa hari sebelum ini, peguam berkenaan ada menelefon jabatan itu, merungut bahawa bunyi azan “masih lagi kuat”.

Sehubungan itu, Mahadi meminta peguam berkenaan bertemu dengan pihak pengurusan masjid untuk menyelesaikan perkara tersebut.

Mengenai rungutan penduduk yang mereka tidak lagi mendengar bacaan al-Quran dan pengajian kuliah Maghrib manakala laungan azan Jumaat yang perlahan sekarang, Mahadi sekali lagi berkata: “Saya tidak boleh berbuat apa-apa, kita hanya terima arahan dari pihak atasan”.

Selain memperlahankan kadar pembesar suara bagi laungan azan, Mahadi berkata pihaknya turut mendapatkan maklum balas dari penghuni pangsapuri Pantai Hill Park (kelihatan di belakang masjid)

“Kira-kira 10 orang yang ditanya, kebanyakanya berkata laungan (pembesar suara) azan adalah biasa, tidak mengganggu tidur… tak ada apa-apa (masalah), tak ganggu,” katanya.

Ditanya mengenai rancangan sekumpulan individu untuk mengadakan perhimpunan membantah tindakan peguam berkenaan, Mahadi berkata, pihaknya ada mendengar mengenainya.

“Tetapi kita (masjid) tidak terlibat apa-apa,” katanya sambil menambah beliau tidak mengetahui identiti kumpulan berkenaan.

Sementara itu,dimaklumkan perhimpunan memprotes aduan peguam tersebut akan diadakan selepas solat Jumaat di masjid tersebut esok, yang akan diketuai sebuah pertubuhan yang dikenali sebagai Majlis Ayahanda Malaysia.

Penolong setiausaha majlis tersebut, Amin Rahim Harun berkata, kira-kira 500 orang akan menyertai perhimpunan itu.

“Kita tidak mahu perkara ini berlarutan kerana ia menjadi isu sensitif kepada orang Melayu,” katanya.

p/s : mane pihak yg terlibat, inilah masanye mahu memperjuangkan bangsa & agama… jgn d sebabkan seoramg yg bukan islam je kite smua tidak lg mdengar laungan azan… ALLAHU Akbar….

 

Credit : http://rockapak.org/forum/index.php?topic=5630.450

  Patut ke kawan-kawan ??
 

Posted on January 15, 2011, in Artikel Bebas. Bookmark the permalink. 6 Comments.

  1. >Azan diperlahankan?tetiba terasa dudok kat eropah plak.. huhu

  2. >tu la masalahnya . sedangkan kita ni orang melayu .banyak hak disini .kebanyakan disini beragama Islam ..

  3. >ish, sgt tak setuju niini kan negara islam. mana hak org islam? azan tu bertujuan nak beritahu penduduk dah masuk waktu. sungguh tak patut pihak atasan tu.

  4. >haha .dia dah hampir ..kiamat dah hampir ..mula2 perlahankan azan ,lepas ni tak dak azan ..mulalah kiamat akan sampai ..

  5. >peguam tu mau kna rejam je

  6. >tu la kan kodet memang tak berakal langsung peguam tu . kenapa org lain tak complain pun ?bukan sebab diorang takut tp diorang hormat . tp peguam ni , haram !

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: