>Susahnya Nak Tidur Dan Susahnya Nak Bangun tidur

>    

 

Salam kawan-kawan , entry aku kali ni mengenai tidur . Aku mengalami sedikit masalah dimana aku susah nak bangun tidur dan sukar nak tidur . Dah macam-macam cara untuk buat aku tidur seperti :-

i. Minum Susu
ii. Tepuk bantal 5 kali ( petua orang tua-tua )
iii. Cuba pejam mata
iv. kemas katil selesakan diri .

  Tidak mencapai sedikit kejayaan . Adakah ini salah satu penyakit insomnia ? apa itu imsomnia ?

  Mungkin Anda termasuk dalam 40 persen orang dewasa yang mengalami insomnia, gangguan tidur yang sangat umum terjadi seperti yang ada di Amerika. Insomnia atau sulit tidur menimpa 1 dari 10 orang Amerika Serikat. Insomnia bisa berupa mata tak terpejam sepanjang malam, terbangun di tengah lelapnya tidur dan sulit tidur kembali, terbangun beberapa kali, bangun terlalu dini, atau tidak merasa bugar setelah bangun tidur. Meski demikian, sebenarnya hanya 30 persen penderita insomnia yang benar-benar terganggu. Insomnia itu sendiri bukanlah suatu penyakit tetapi lebih tepatnya adalah suatu gejala dari masalah lain atau beberapa masalah lain entah itu fisik, emosi atau tingkah laku.

Jenis Insomnia
• Insomnia kronis, merupakan insomnia yang paling parah karena penderitanya selama sebulan atau lebih tidak bisa tidur pada sebagian besar malam.
• Insomnia jangka pendek, penderita sulit tidur selama 2-4 minggu.
• Insomnia sementara, yaitu insomnia yang berlangsung hanya beberapa hari.

Proses Kimia
Hormon melatonin yang dikeluarkan kelenjar pineal adalah jam alamiah bagi tubuh. Hormon ini mulai mengalir ketika sinar matahari mulai redup. Kehadiran hormon melatonin di dalam tubuh memerintahkan istirahat. Di siang hari, hormon ini tidak diproduksi. Oleh karena itu, tidur siang sebenarnya tidak terlalu diperlukan tubuh. Tidur siang diperlukan hanya untuk memberikan relaksasi bagi tubuh dan juga pemulihan stamina bagi orang yang mengalami kelelahan ataupun telah melakukan aktifitas yang berlebihan daripada biasanya.

Penyebab Insomnia
• STRESS & DEPRESI.
• TIDUR SIANG BERLEBIHAN.
• LINGKUNGAN TERLALU BISING.
• SUHU LINGKUNGAN.
• MEROKOK & MINUM ALKOHOL BERLEBIH.
• MINUM KOPI BERLEBIHAN.
• SAKIT MEDIS.
• SIKLUS MENSTRUASI.
• PENGARUH OBAT-OBATAN. 

source 
http://www.khasiatku.com/tips-untuk-yang-sulit-tidur-insomnia-bag1/
http://www.khasiatku.com/tips-untuk-yang-sulit-tidur-insomnia-bag2/
 
Kawan , read more ye ,


Betul ke aku ni mempunyai penyakit insomnia ? Ya Allah . Wallahuallam , aku tak dapat
nak jangka diri aku ni . Aku akan merasa mengantuk gila-gila bila aku ke tempat kerja dan
berada didalam keadaan letih . Korang macam ni tak ?

 

  Oke la skarang kita ke tajuk Susahnya Nak Bangun Tidur pula . Apa sebabnya korang sukar

nak bangun tidur ? aku pun sama . Tak tahu la nak buat macam mana lagi . Dah macam-
macam aku buat seperti :-

 

i. Lepas Bangun Minum Kopi
ii. Letak Alarm
iii. Tutup kipas
iv. Lepas Bangun Mandi
dan sebagainya .

 
  Aku ikut macam-macam cara tapi semuanya tak brhasil . Adakah aku terlalu letih ?

itu persoalannya . Kadang-kadang aku tidur pukul 10 malam khamis dan terjaga 10 malam
rabu . Ya Allah , 24 Jam aku terlena . Aku pelik dengan diri aku ni . Nak dikatakan letih tapi
Mengapa tidur aku melampaui lumrah manusia lain ? Aku tak tahu bagaimana caranya untuk
aku mengubati dan menangani masalah aku ni .

 

 
  Ayah aku juga seorang yang sukar nak bangun tidur . Adakah aku terikut dan aku juga

termasuk dalam keturunan ni ? Aku sukar untuk ke tempat kerja kerana masalah ini . Aku
harap korang sudi bantu aku disini . Ini masalah yang paling teruk aku hadapi . Bagaimana
aku nak berjaya jikalau aku masih begini ? adakah aku mempunyai masalah displin dimana
aku susah bangun tidur ? Masalahnya adakah aku sedar ???

 
 

  

 Aku benar-benar perlukan keprihatian korang terhadap aku dalam hal ni .
 Aku merayu ,

  Kawan-kawan , bantulah aku . :( 

Posted on January 13, 2011, in Artikel Persendirian. Bookmark the permalink. 5 Comments.

  1. >salam bro, kwn aku mcm ang la x smpai 2 hari dah kiot..hehehehehe

  2. >salam bro, kwn aku mcm ang la x sampai 2 hari dah kiok..heheheheh

  3. >bro , nak makan ayam ke nak makan kaki ayam ? hehe

  4. >mkn kaki ayam best gak…kami dapat bonus da…mkn KFC pun x kisah..hahahahahah kaya pakcik kayo..

  5. >awalnya dpt bonus ?tak berharap la duit yang macam tu .diberi atas dasar kualiti yang bagus2 je . saya mana la bagus .* Zulaikha , bonus dia lagi banyak kan !?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: